tiistai 5. heinäkuuta 2011

HS: Romanien pitkä orjuus selittää kerjäläistenkin käyttäytymistä

Kesän myötä maahamme tullut uusia romanikerjäläisiä täällä jo pidempään oleskelleiden lisäksi. Monet suomalaiset ihmettelevät, miksi vielä 2000-luvulla on ihmisiä, jotka kerjäävät ammatikseen kaupunkiemme kaduilla. Minkälainen tausta heillä mahtaa olla? 

Romanian valtion edeltäjillä Valakian ja Moldavian ruhtinaskunnilla on synkkä osa romanien historiassa. Romaneja pidettiin kauppatavarana jo silloin, kun heidät 1300-luvulla ensi kerran mainittiin Valakian asiakirjoissa.
Orjuutukseen oli syynsä: Erinomaisina metallityöläisinä tunnetut romanit haluttiin sitoa paikalleen. Toisaalta kirkko, luostarit ja yksityiset pajarit halusivat saada vähään tyytyviä työläisiä ja palvelijoita laajoille omistuksilleen. 

Romaniorjat luokiteltiin omistajiensa ja tehtäviensä mukaan. Ylimystöllä oli omat orjansa; muut olivat joko luostareiden tai pajarien omistamia.
Orjilla oli monia ammatteja. Lingurarit veistelivät puisia lusikoita, ursarit olivat karhunkesyttäjiä sekä seppiä, rudarit ja aurarit rehkivät kaivostyöläisinä ja kullankaivajina.
Mahtavalla pajarilla saattoi olla satakin orjaa, jotka askaroivat muun muassa kokkeina, ajureina, tallipoikina, räätäleinä, puuseppinä, lastenhoitajina ja kamaripalvelijoina.
Orjien kohtelu oli yleensä julmaa. Lautasen rikkonut kotiorja saattoi saada rangaistukseksi sata ruoskaniskua. Omistaja saattoi periä tai myydä, lahjoittaa tai vaihtaa orjiaan miten halusi. Orjan puoliso joutui itsekin orjuuteen, ja orjanaisen vauva koki saman kohtalon. 

Laki suojeli orjan henkeä, mutta säädös toteutui vain paperilla. Orjan hidasta kiduttamista kuoliaaksi ei pidetty rikoksena. Orjien lapset voitiin myydä vielä 1700-luvun puolivälissä.
Lainsäädäntöä ryhdyttiin uusimaan vuonna 1826 Venäjän valloitettua ruhtinaskunnat. Uuden lain mukaan viimeisetkin vapaat romanit, muun yhteiskunnan ulkopuolella eläneet netotit, piti orjuuttaa. Romaninaisista vain tummat netotit olivat välttyneet joutumasta jalkavaimoiksi tai raiskatuiksi.
Orjuuden vastustus lisääntyi 1800-luvulla Euroopassa, ja uudet aatteet levisivät ruhtinaskuntiinkin. 

Romanialainen valtiomies Mihail Koga{cechlniceanu kirjoitti 1800-luvun alkupuolen kokemuksistaan: "Nuoruudessani näin Iasin kaupungin kaduilla ihmisiä, joilta oli kahlittu kädet ja jalat; toisilla oli ruuvipuristin otsalla, toisilla metallipanta kaulassa. Julmia kurituksia ja rangaistuksia, kuten nälkiinnyttäminen, nuotion yllä riiputus, eristysvankeus ja alastomana lumeen tai jääkylmään jokeen heitto. Sellainen oli mustalaisparkojen kohtalo."
Vanhat tavat näkyivät kuitenkin esimerkiksi lehden myynti-ilmoituksessa: "Kuolleen serdarin Nicolai Nican pojilla ja perillisillä on Bukarestissa myytävänä kaksisataa mustalaisperhettä, joiden miehet ovat lähinnä lukko- ja kultaseppiä, suutareita, muusikkoja ja maatyöläisiä. Kerralla ei myydä alle viittä perhettä."
Lopulta jotkut suurpajarit havahtuivat uuteen aikaan. Prinssi Alexandru Ghica vapautti kerralla omistamansa 5 500 orjaperhettä. Myös Moldavian ja Valakian kirkot vapauttivat orjansa. 

Orjuus lakkautettiin Moldaviassa vuonna 1855 ja vuotta myöhemmin Valakiassa. Kun ruhtinaskunnista vuonna 1864 muodostettiin Romanian valtio, myös maaorjuus lakkautettiin ja entisille maaorjille (etnisille romanialaisille) jaettiin maata. Osa entisistä romaniorjistakin sai osansa.
Arvioidaan, että vapautuksen aikoihin ehkä jopa puolet maailman romaneista asui Romaniassa. Siten noin puolella maailman romaneista on perintönään 500 vuoden orjuus. 

Vapautuksen jälkeen romaneja lähti maasta suurin joukoin, koska monet pelkäsivät orjuuden palaavan. Entisten orjien tilanne oli lohduton. He olivat puilla paljailla, ja hyvin usein heidän oli palattava entisten isäntiensä alaisuuteen.
Joitakin toimeentulon lähteitä kuitenkin oli. Romanit saivat vaatimatonta elantoa metallitöistä ja pikkutarvikkeiden valmistuksesta. Hevoskaupat taas kannattivat paremmin. 

Romaniassa vallitsi siis jonkinlainen alkuperäisasukkaiden ja romanien välinen taloudellinen symbioosi. Romaneilla on aina ollut tärkeä asema ikivanhojen kansanperinteiden ja riittien säilyttäjinä.
Aikoinaan Romaniankin yhteiskunta muuttui ja perinteiset romaniammatit katosivat. Valtaan nousseet kommunistit halusivat sulauttaa romanit valtaväestöön. Monista tuli tehdas- ja hanttityöläisiä. Nyt nämäkin työt ovat kiven alla. 

Useilla romaneilla on mutkaton asenne kerjuuseen: työ kuin työ. Se, jolla on, on velvoitettu antamaan niille, joilta puuttuu. Näin tekevät romanit keskuudessaan, ja näin he olettavat muidenkin tekevän.
On olemassa muitakin kulttuuripiirteitä, jotka tekevät kerjuusta luontevaa. Romaniassa on tapana, että kirkon edessä odottelevat kerjäläiset saavat jumalanpalveluksen jälkeen almun. Hyvä teko on molemminpuolinen: almun antaja saa tilaisuuden olla hyvä kristitty. 

Tutkimusten mukaan vapautettujen orjien jälkeläiset kantavat esi-isiensä iestä hyvinkin kauan. Tällaisen väestön käyttäytymisessä voi näkyä hyökkäävyys. Toisaalta voi ilmetä epäuskoa omiin kykyihin ja joskus jopa lapsenomaista avuttomuutta.
Väestön usko itseensä saadaan palautumaan vain tehokkailla tukitoimilla. Romanian romanit ovat kuitenkin aina jääneet ilman tukea. Asiaa ei helpota sekään, että heidän 500 vuoden orjuutensa on yhä melkein tabu Romaniassa. Vain joissakin koulukirjoissa siitä saatetaan mainita parilla rivillä.

Erkki Särö/HS

Kirjoittaja on filosofian maisteri, joka on perehtynyt romaniankieliseen kirjallisuuteen, Romanian historiaan ja itse maahan. 

Helsingin sanomat 13.6.2009

14 kommenttia:

  1. http://www.esaimaa.fi/Mielipide---Sana-on-vapaa/2011/07/04/Romanien+tilanne+on+Euroopan+yhteinen+h%C3%A4pe%C3%A4/2011111564562/68 toinen asiallinen teksti romanien asemasta euroopassa.

    VastaaPoista
  2. Onkohan Erkki lukenut Pahkasikaa?

    VastaaPoista
  3. Muuten, missä vaiheessa sataman paskasakki on alkanut tukemaan akateemista sakkia? Eivätkö he ole sika-riistäjiä. Mieli heiluu kuin tuuliviiri tilanteen mukaan. Voisiko scumoftheearth selittää myös miksi Suomen/Ruotsin romanit eivät tue "verijeljiään/siskojaan"?

    VastaaPoista
  4. Eikös tuo Johan Bäckman ole myös korkeasti koulutettu henkilö? Hänhän voisi suositella Venäjää Romanian Romanien uudeksi kehdoksi.

    VastaaPoista
  5. kuka on sanonut että akateemikot ovat "sika-riistäjiä"? taitaa olla oma mielipiteesi, ei satamalaisten. Ja suomen romanit, lähinnä suomen romanijärjestöt tukevat kyllä "veriveljiään/siskojaan" lähes päivittäisellä avulla kuin myös poliittisesti mikä on ollut mediassa esillä usein.

    VastaaPoista
  6. Ihmisen koulutus ei tee tästä riistäjää. akateemikot ovat pääosin itsekin jokainen palkkaorjuudessa.

    VastaaPoista
  7. Mikä on sosiaalikeskus sataman pilviveikkojen osuus vastikään kiinnijääneiden romanialaisten murtomiesten hyysäämisessä? Taloihin on tunkeuduttu ikkunoista ja avoimista ovista omaisuutta pöllimään ja sataman paskasakki tarjoaa poliittisen turvapaikan näille ryösteleville mustalaisille. Eikö teitä yhtään hävetä vai oletteko todellakin juuri niin tyhmiä miltä vaikutatte?

    VastaaPoista
  8. Sosiaalikeskus satama on maamme häpeäpilkku ja sitä sympatiseeraava roskasakki monella tavalla vitsaus järjestäytyneelle yhteiskunnalle. Mikäli poliisi ei kykene laittamaan tätä revohkaa kuriin, tarvittaneen amerikkalaistyylisiä kodinturvajoukkoja, jotka oikeaoppisesti aseistettuina kyllä saisivat hipit ja mustalaiset järjestykseen.

    VastaaPoista
  9. Poikien kannattaa kätdä armeija ja lopettaa pilvenpoltto sekä anarkia ja elämään yhteiskunnan sääntöjen mukaan eikä leikkiä hiekkalaatikolla

    VastaaPoista
  10. Hienoa juttua. Hurraaa! Ihq. Täälläkö ne mun, riistetyn duunarin, kunnallisvero eurot palaa? Taitaa olla aika nostaa Helsingin kunnalisveroäyriä, jotta saadaan Romanikylä lämpimäksi? Kivaa tää solidaarisuus? Mitä muuten blogin kirjoittaja tekee "työkseen"?

    VastaaPoista
  11. Jokos mustalaiset on häädetty takaisin lähtömaahan vai vieläkö ne terrorisoívat Helsinkiä?

    VastaaPoista
  12. hommafoorumin lapset siirtyny näköjään tänne kommentoimaan. Saahan tässä yrittää keskustella rakentavasti kun "maahanmuuttokriitikot" varmistavat häiriköinnillään ettei minkaanlaista keskustelua synny.

    VastaaPoista
  13. Varastivat katon Satamalta - näinkö ne lemmikkinne teitä kiittivat?

    VastaaPoista
  14. Julkaistu: 18.10.2011 12:51

    Romanialaisten jengien väkivaltaisen selkkauksen uhrit väittivät meneillään olevissa poliisikuulusteluissa, että Romanian romanit vaativat heiltä kynnysrahaa Helsingissä oleskelusta.
    Oleskelumaksu olisi 1000 euroa.

    Syy tähän oli se, että Helsinki on heidän etupiiriään ja muut täällä olevat romanialaiset joutuvat sen vuoksi maksamaan heille, kertoi juttua tutkiva rikoskomisario Petri Juvonen Ilta-Sanomille.

    Edelleen pidätettynä olevat seitsemän miestä sanovat puolestaan, että he hakkasivat rautaputkin ja mailoin uhreja sekä vaurioittivat autoa, koska kaksi Romanian "valkolaista" oli nahistellut aikaisemmin heidän kanssaan ja pahoinpidellyt heitä.

    Romanialaisten väkivaltaisuus purkautui toissa yönä Helsingin Rautatientorilla.

    VastaaPoista